Blogger Widgets

Ads 468x60px

Labels

20 november 2012

De strijd tegen giftige stoffen in kleding

Onlangs deed Greenpeace een onderzoek naar giftige stoffen in kleding. De resultaten waren  schrikbarend. In maar liefst 89 van de 141 onderzochte kledingstukken werden er giftige stoffen gevonden.

Het betreft dan vooral nonylfenolethoxylaten (NFE's) wat giftige en hormoonverstorende stoffen zijn. In twee broeken werden er zelfs gevaarlijke kankerverwekkende stoffen gevonden en de (azo)verfstoffen gebruikt in verschillende kledingstukken van Zara, kunnen ook kankerverwekkend zijn. Deze stoffen zijn niet alleen heel schadelijk als ze op de huid gedragen worden ( ze zijn immers niet voor niets verboden in productieprocessen binnen Europa) maar ze zijn ook schadelijk omdat ze met het waswater worden weggespoeld en uiteindelijk in ons drinkwater terecht komen. Natuurlijk wordt een groot deel van deze stoffen weer verwijderd in de waterzuiveringscentrales, maar niet alle stoffen kunnen door deze centrales verwijderd worden.

De merken met de hoogste concentraties NFE's zijn onder andere: C&A, Mango, Levi's, Jack & Jones, Zara, Calvin Klein en Marks &Spencers. Een aantal van deze merken heeft laten weten dat ze (gelukkig) de schadelijke stoffen tot nul zullen terugschroeven. Dit zijn bijvoorbeeld: C&A, H&M, Puma, Nike, Adidas en Marks& Spencer.
Jammer genoeg zijn er ook merken die geen concreet plan opstellen om de giftige stoffen uit hun kleding te halen of zelfs weigeren om er iets aan te doen. Een aantal van deze merken zijn: Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Zara, Mango, GAP, Esprit en Victoria's Secret.

Of ik nu helemaal nooit meer kleding zal dragen van deze merken? Ik denk het niet. Ik ben dol op mijn Hilfiger trui en vind Zara veel te leuk om bij te shoppen om al deze merken in het vervolg te mijden. Natuurlijk vind ik het geen prettig idee dat er giftige of zelfs kankerverwekkende stoffen op mijn huid zitten. Toch kan je niet met alles rekening houden. Zou ik rekening houden met ieder bericht over kankerverwekkende stoffen, dan zou ik niks meer in de winkel kunnen kopen, qua beauty, kleding en zelfs qua eten. Zonder eten gaan we ook dood.

Céline

1 reacties:

  1. Ieuww!
    Maar je hebt gelijk, vooral je laatste zin (:

    Greetz, Sandra

    BeantwoordenVerwijderen

 

Forward